You are here

Unitat 1. El cos humà i l’activitat física

1. Continguts

  • Caracterització de la condició física i de les qualitats físiques.
  • Realització de jocs per a la millora de la condició física.
  • Atenció a la higiene després de fer activitat física.
  • Pràctica de posicions corporals adequades per a les activitats físiques i la vida quotidiana.
  • Control i valoració de la freqüència cardíaca com a indicador del grau d’esforç.
  • Valoració de la importància d’adoptar una bona postura corporal en la pràctica de les activitats físiques i en la vida quotidiana.
  • Reconeixement de la relació entre hidratació i activitat física.
  • Valoració d’hàbits saludables com una bona alimentació, el descans i l’activitat física, i identificació d’hàbits de risc.

2. Objectius

  • Conèixer els trets que defineixen una activitat física saludable i els beneficis que l’activitat física comporta per a la salut individual i col·lectiva.
  • Valorar la pràctica regular d’activitat física com a mitjà de millora de la salut i de la qualitat de vida.
  • Manifestar autonomia en l’organització i planificació de l’activitat física, consolidada com a hàbit de vida saludable.
  • Adoptar una actitud crítica davant el tractament del cos, l’activitat física i l’esport en la societat.

3. Competències bàsiques

  • La pràctica i la valoració de l’activitat física per preservar la salut.
  • Competència comunicativa i tractament de la informació.
  • Competència digital.
  • Competència d’aprendre a aprendre, autonomia i iniciativa personal.

4. Activitats d’ensenyament-aprenentatge

  • Anàlisi i comprensió dels sistemes i aparells del cos humà (unitat 1- llibre de l’alumne).
  • Anàlisi i comprensió de què és el sedentarisme (unitat 1- llibre de l’alumne).
  • Anàlisi i comprensió de què és l’activitat física (unitat 1- llibre de l’alumne).
  • Realització (a casa) i lliurament del quadern de treball. (Fitxes 1A i 1B).
  • Consulta en un atles d’anatomia el sistema esquelètic i muscular.
  • Dibuixa un gest tècnic i cita els músculs que hi participen.
  • Investiga el teu desenvolupament esquelètic des del moment de néixer fins a l’actualitat (has de consultar els informes del teu pediatre).
  • Investiga els teus familiars fumadors:
    Quantes vegades cauen malalts durant l’any?
    Tenen tos al matí?
    Gaudeixen del gust del menjar igual que quan no fumaven?
    Relaciona la pregunta anterior amb el sistema respiratori.

5. Avaluació

5.1 Criteris d’avaluació:

  • Incrementar el nivell individual de condició física per millorar la salut.
  • Valorar la freqüència cardíaca com a indicador de la intensitat de l’esforç.
  • Mostrar hàbits higiènics i posturals saludables relacionats amb l’activitat física i la vida quotidiana.

5.2. Activitats d’avaluació

  • Test escrit

6. Orientacions per a la intervenció pedagògica

  • És important iniciar la unitat duent a terme una activitat que ens permeti conèixer el nivell inicial de coneixement del cos humà i de tots els seus sistemes, d’aquesta manera podem fomentar l’aprenentatge.
  • Amb les activitats d’ensenyament-aprenentatge es buscarà que l’alumne pugui diferenciar elements diferents dins de cada contingut. Aquestes activitats han de ser motivadores, que garanteixin la màxima participació i obtinguin el màxim rendiment del temps útil de la sessió.

Aquesta unitat, en ser transversal amb l’àrea de Ciències, pot ser potenciada amb els coneixements que s’adquireixen en totes dues àrees. Seria interessant coordinar-se amb el professor o professora d’aquesta àrea.

7. Bibliografia

  • LLORET I RUANO
    Apunts d’anatomia de l’aparell locomotor
    Ed. INEFC; Barcelona, 1995.
  • VV. AA. Programas y contenidos en la educación físico-deportiva en BUP y FP
    Ed. Paidotribo. Barcelona. 1988.
  • MATEU SERRA, M
    1300 ejercicios y juegos aplicados a las actividades gimnàsticas
    Ed Paidotribo. Barcelona.
  • MORA VICENTE, J
    Las capacidades físicas o bases del rendimiento motor
    Ed. Diputación de Cadiz. Cadiz. 1989.

8. Recursos didàctics

Per desenvolupar aquesta unitat caldran els recursos següents:

  • Atles d’anatomia.
  • Programació:
    Educació física. 1/2 ESO. Ed. Teide.
  • Llibre de text
    Educació física. 1/2 ESO. Ed. Teide.

9. Material per a l’alumne
Els alumnes, per desenvolupar la unitat didàctica, disposaran del material següent:

  • Llibre de l’alumne:
    Educació física. 1/2 ESO. Ed. Teide
  • Quadern d’activitats:
    Educació física. 1/2 ESO. Ed. Teide
    Els objectius, criteris i maneres d’avaluar la unitat.
Permisos: 

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer